Sesongavslutning

Sesongen avsluttes med lynsjakkveld 11.6. kl 18:30, fri adgang, premier,

T-skjorter til alle.

Vi minner om Årsmøte, GF 18.6. kl 18 på Lambertseter gård, etterfulgt av

Påmelding til formannen, inngang kr 200, (grense 18år)

VELKOMMEN!

JD @ juni 10, 2026

POKALKAMPEN; NSKU vant 13,5-12,5

NSKU vant årets pokalkamp med samme sifre som fjoråret! Her ser vi det stolte vinnerlaget:

Kampen ble jevn og de voksne i NSK tok en oppskriftsmessig ledelse med de hvite brikker i første omgang; 7-6. I andre omgang gikk NSK tidlig opp i en 5-0 ledelse, og de så dermed ut til å kruse inn til en klar seier; ledelse 12-6 til NSK! Men så var det dette med utholdenhet, stamina; de unge viste langt sterkere staying power og slo tilbake og tok 7,5 poeng på de siste 8 partiene! Dermed ble sluttresultatet 13,5-12,5 i favør NSKU, vi GRATULERER!

Her ser vi fra 1.omgang der NSK tok ledelsen med de hvite brikkene, men ble brutalt slått med de svarte i 2.omgang.

Sommerfesten ble i år arrangert inne. Mia Lindstad med familie møtte tidlig opp og grillet ute i medbrakt partytelt, så det ble nydelig servering oppe i 2.etasje, TUSEN TAKK!

Takk ellers til alle som hjalp til! Lagleder for NSKU var GM Frode Urkedal og for NSK var Jussi kaptein.

RESULTATER:

JD @ juni 5, 2026

POKALKAMP NSK-NSKU/sommerfest

POKALKAMP/ sommerfest NSK/NSKU arrangeres torsdag 4.juni fra kl 18, fri entré

Sommermat med tradisjonell pokalkamp NSKU-NSK, premieutdelinger/ underholdning

VELKOMMEN!

FEMUND SJAKK 29-30.5

Otto og Lars ved premieutdelingen (foto: T.Gulbransen

Femundsjakken ble arrangert for 4.året på Lars Monsens Femund Lodge. Fredag vant FM Joachim Solberg, Hønefoss, Lynsjakkturneringen med 8.5p på 9 runder. På lørdag var det 7 runder hurtigsjakk der Bogi Palsson fra Rødtvet vant med 6p.

Best av våre ble Bror Thanke med bronse i hurtigsjakk og han ble også best med 4.plass i lynsjakken med Tor Gulbrandsen på 6.plass.

Det meldes om god stemning med dans og moro i storlavvuen!

JD @ juni 1, 2026

LYNSJAKK KVELD 28.5.- Premier til alle

LYNSJAKK ikveld 28.5 kl 18:30 – 3min/2s – Vinpremier i 3 grupper(evnt cash til unge)/ T-skjorter til alle.

VELKOMMEN!

JD @ mai 28, 2026

KLUBBMESTER 2026: Henrik Nome!

ÅRETS KLUBBMESTER ble Henrik Nome som tok 8 poeng av 11, VI GRATULERER! Henrik har hatt stor fremgang særlig siste året, her ser vi ham fra en helgeturnering i OSS i høst der han også briljerte:

KLUBBMESTER 2026, HENRIK NOME (foto: Mia Lindstad)

Henrik vant foran Cornelius Kvendseth 7,5p og Ole Jørn Gyldenås på 3.plass med 7p.

I Gruppe 1 ble det fotofinish; unge Olav Faye Helvik vant med 7,5p foran Thoralf Barstad på samme poengsum men med ørliten kvalitetsforkjell på 0.25 Berger.

Både Gruppe 2 og 3 ble vunnet av nye spillere ; Andreas Midtbø i Gr2 og den mest overlegne seieren tok Obul Mutellip, Ski, med hele 10 av 11.

VI GRATULERER ALLE VINNERE! RESULTATER (se link Klubbmesterskapet 2026 til venstre):

Gruppe M: 1 Henrik Nome 8, 2 Cornelius Kvendseth 7,5, 3 Ole Jørn Gyldenås 7

Gruppe 1: 1 Olav Faye Helvik 7,5, 2 Thoralf Barstad 7,5, 3 Tristan Mathias Holth Brække 7

Gruppe 2: 1 Andreas Midtbø 9, Johnny Lund 8,5, 3 Thomas Nilsson 6

Gruppe 3: 1 Obul Mutellip (Ski) 10, 2 Kristian Kvamme Fredriksen 7,5, 3 Endre Olav Solheim Halås (Kongsvinger) 7

JD @ mai 22, 2026

LYNSJAKK KVELD 21.5.- 3m/2s

LYNSJAKK 3min/2s – Vinpremier i 3 grupper(evnt cash til unge)/ T-skjorter til alle.

Ikveld avsluttes KM Langsjakk med de siste utsatte partier.

VELKOMMEN!

JD @ mai 21, 2026

INNKALLING TIL ÅRSMØTE 18.juni 2026 kl 18

Generalforsamling 2026

Gjelder perioden Høst 2025-Høst 2026

Det innkalles herved til:

Ordinær generalforsamling

Torsdag 18/6-26 kl. 18.00 på Lambertseter gård

Saksliste:

  1. Konstituering
  2. Godkjenning av dagsorden
  3. Referat fra generalforsamlingen 2025
  4. Årsberetning
  5. Regnskap for 2025-26
  6. Budsjett
  7. Kontingent
  8. Innkomne forslag
  9. Valg

Forslag til generalforsamling må være hos styret senest

4/6 2026.

JD @ mai 11, 2026

AVSLUTNGING VÅRSESONGEN 2026

SE TERMINLISTE OVER

21/5 Lynsjakk 3/2- PREMIER OG t-SKJORTER TIL ALLE + siste hengepartier KM Langsjakk

28/5 Lynsjakk 5/3 – PREMIER OG t-SKJORTER TIL ALLE

29-30/5 FEMUNDSJAKKEN, påmelding Link venstre

4/6 POKALKAMPEN/SOMMERFEST NSK-NSKU

11/6 Hurtigsjakk 10/2 – PREMIER OG t-SKJORTER TIL ALLE

18/6 GENERALFORSAMLING – SOMMERFEST, påmelding til formannen, (18år, start kr 200)

19-21 NM for døve, Lambertseter gård

3-11.juli LANDSTURNERINGEN Kristiansund

JD @ mai 11, 2026

Nordstrand NGP; en massemønstring!

Nordstrand GP Langsjakk ble arrangert helgen 24-26.april. Turneringen hadde i år status som Åpent Kretsmesterskap for Oslo Sjakkrets. Det ble en skikkelig massemønstring med hele 122 deltagere som gjør turneringen til en av årets største i NGP sammenheng i Norge!

I denne turneringen møtes alle slags sjakkspillere, fra Elitespillere til vanlige klubbspillere i alle aldre. Vår egen Bjørn Ellingsrud stilte som vanlig trofast opp og denne gangen tok han hele 4 poeng i klasse 3.

Her ser vi bilde av ung mot eldre, fra 4.runde mot Mugunth som spiller for Dragen:

Mugunth (sittende) som tapte mot Bjørn som står sammen med sølvvinner storebror Krithick og stolt far.

Turneringen ble som vanlig erfarent ledet av IA Otto Milvang med god hjelp av Arne-Birger og Trym, mens Jussi ordnet alt det praktiske og fikk hjelp av Espen, Steinar og LarsJ i cafeen (med herlig hjemmelaget stappe på søndag!). Takk også til ryddemannskapet, Bjørn, Cornelius, Marthin, Kyrre og andre som deltok i sjauing før og ryddingen etter turneringen.

RESULTATER: (for fullstendig resultatliste se Link til venstre)

VINNER og Kretsmester; Elham Amar 4p – Beste Nordstrandspiller; Alec med 2p på 16pl

Elham vinner for 4. gang på Lambertseter- (foto A. Vestby)

VINNER Gr 1: Finn Egeland , Stjernen 4p – beste NSK: nr 7 Theodor Mohr 3p

VINNER Gr 2: Ulrik Langseth, Groruddalen 4,5p – beste NSK: nr 8 Oliver Mccoan 3p

VINNER Gr 3: Bhat Sanjith, 5 av 5! – beste NSK: nr 4 Ida Helene Reppen 4p og 6 Bjørn Ellingsrud med 4p

Vinnerne; Egeland, Ulrik, Bhat, (foto; L Johansen)

JD @ mai 6, 2026

NORDSTRAND HOLDT PLASSEN I ELITEN!

Denne helgen 6.-8.mars ble seriesjakken avsluttet. NSKs 1. lag i Eliteserien klarte brasene og er Eliteserielag også neste år! I Østlandsserien ble det to tredjeplasser og en 4., mens NSK2 tok 10.plassen i 1.divisjon og rykket ned i 2.

RESULTATER:

ELITESERIEN: NSK1 startet fredag med en jevn kamp mot Porsgrunn som kjempet i toppen. Men her tapte laget for 5.gang i år med knappest mulig margin; 2,5-3,5. 16årige Rafe Rehman debuterte med en flott seier på 6.bord, men tre remiser og to tap gav matchtap. Det betydde at 1.laget hadde kniven på strupen i lørdagens kamp mot Hell.

Og så endelig var marginene på 1.lagets side og det var vår tur å vinne knappest mulig! Nordstrand vant her de tre øverste bordene ved FM Eivind Kreken, GM Rune Djurhuus og FM Andreas Tryggestad mens 5. bordsspiller FM Andre Gjestemoen-VonHirsh spilte remis og dermed seier 3,5-2,5. Da både Asker og Alta tapte sine kamper lå Nordstrand på 8.plass før siste runde søndag og skulle møte topplaget OSS. Asker var da eneste laget som kunne gå forbi 1.laget med seier mot Alta i siste, og da ville Nordstrand være avhengig av minst uavgjort mot OSS.

SISTE RUNDE SØNDAG. Det startet glimrende for Nordstrand med FM Eivind Krekens flotte seier mot GM Simen Agdestein på 1.bord og Rafe Rehmans seier mot FM Isak Vinh Brattgjerd på 6.bord.

Eivind slo GM Simen Agdestein! (foto: Anniken Vestby)
Rafe med 2 poeng i Eliteserien! (Foto: Anniken Vestby)

Vår FM Isak Sjøberg hadde muligheter på 4.bord, men den glapp og dermed ble det 4-2 til OSS og gratulerer som Eliteseriemestere 2025-26!

Asker stilte toppet mot Alta med 2 GMer og 2 IMer og var favoritter, så det så stygt ut for videre Eliteseriespill for vårt lag. Men det unge Alta-laget spilte overraskende sterkt og feide Asker av banen med 5-1! Dette førte til at Nordstrand beholdt den viktige 8.plassen, mens Alta og Asker rykker ned. Det kan forøvrig nevnes at uten rekkefølgerotet til Offerspill og SK1911, der de to lagene fikk poengstraff, ville Nordstrand stått med 4p, mens Asker og Alta fortsatt ville rykket ned med 3p.

En stor takk til alle spillere på 1.laget som ga klubben mye spenning i år og en spesiell takk til Tor Gulbrandsen som var kaptein på laget!

ØSTLANDSSERIEN 1.DIV

NSK2 spilte 2-3 mot OSS2 på Lambertseter lørdag og hadde kniven på strupen før siste kamp søndag som måtte vinnes for å unngå nedrykk. Men her ble det også 2-3, denne gang mot KonnerudTempo borte. Dette betyr at NSK2 spiller i 2.div neste sesong. Kaptein var Bror Thanke.

3.DIV; NSK3 og NSK4 med bronseplass!

Avd A: NSK4, ungdomslaget spilte siste kamp borte mot Stjernen på Grünerløkka. Tristan vant sin kamp mens Victor og Henrik spilte remis. Dette var lagets fjerde 2-2 kamp som ga 3.plass på tabellen med 6p. På laget spilte Alec, Henrik, Victor, Olav, Theodor og Tristan. Beste poengplukker ble Henrik med 3 av 4. Jussi var lagleder. Her ser vi laget på langtur til Arendal der NSK4 vant 3,5-0,5:

Fra v: Olav, Henrik, Alec og Victor (Foto: Mia Lindstad)

Avdeling C; NSK3 avsluttet med tap hjemme mot sterke Sarpsborg 0-4. Men en ok sesong ga laget bronseplass i avdelingen med 4p. Lagleder var Jussi.

4.DIV avd F: NSK5 spilte hjemme mot Greveløkka3 fra Hamar og vant 3-1. Laget avsluttet sesongen med to strake seire og tok 4.plassen med 4p. Atle Stærli var kaptein.

Vi takker alle spillere og kapteiner og andre hjelpere for en fin sesong!

VELKOMMEN TIL NESTE SESONG HØSTEN 2026!

STÅ PÅ NSK!!!

JD @ mars 9, 2026